U bent hier
Veilige verkeersinfrastructuur aan Ellermanstraat
Nu de bouwwerken aan de Artesis Plantijn Hogeschool campus Ellermanstraat zijn afgerond, zorgen stad en district voor een geasfalteerd fietspad en extra verkeerssignalisatie rondom de school. Zo kunnen 5 000 studenten veilig ontvangen worden. De ingrepen zijn uitgevoerd in afwachting van een definitieve heraanleg van de volledige straat.
De hoek van de Ellermanstraat en de Italiëlei, ook gekend als de kop van Park Spoor Noord, huisvest sinds dit jaar de splinternieuwe campus Ellermanstraat, onderdeel van de Artesis Plantijn Hogeschool. Ongeveer 5 000 studenten bouwen er hun schoolcarrière uit. De werken aan de site en de naburige hoogbouw hebben ter plaatse geleid tot een minder duidelijke verkeerssituatie voor de weggebruikers. Stad en district hebben nu een fietspad aangelegd en extra signalisatie geplaatst om het verkeer in de Ellermanstraat vlotter en veiliger te laten verlopen.
Ontbrekende schakels wegwerken
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “In het nieuwe mobiliteitsplan van de stad is er veel aandacht voor het wegwerken van ontbrekende schakels in fietsinfrastructuur. Door in veilige en volledige infrastructuur te voorzien, kan de stad mensen motiveren om vaker de fiets te nemen. De kop van Park Spoor Noord is zo een ontbrekende schakel.”
“Aan de Ellermanstraat legden we daarom een geasfalteerd tijdelijk fietspad aan dat van het park tot aan de Italiëlei leidt en daar aansluit op de bestaande oversteekplaatsen aan de Noorderplaats enerzijds en de fietspaden van de Italiëlei anderzijds,” voegt Paul Cordy, districtsschepen voor mobiliteit en publieke ruimte, toe. “Deze oversteekplaatsen werden recent opnieuw in dienst genomen. Het nieuwe fietspad is breed genoeg, zodat fietsers er in beide richtingen kunnen rijden.”
Tussen het fietspad en de rijbaan zijn er parkeerplaatsen voor langsparkeren. Aan de inritten naar de campus zijn de parkeervakken onderbroken zodat ze vrij blijven voor hulpdiensten. Op de kruising met de inritten worden fietslogo’s en verkeersborden aangebracht, zodat voor zowel fietsers als automobilisten duidelijk is dat er op dit dubbelrichtingsfietspad fietsers in twee richtingen rijden.
Ter hoogte van het kruispunt met de Van de Wervestraat komt dan nog een zebrapad met een middeneiland, zodat de baan veilig in twee keer overgestoken kan worden.
Zo zorgen de stad en het district voor een verkeersveilige toegang voor auto’s, fietsers en voetgangers naar de nieuwe schoolcampus en de andere hoogbouwtorens.
“Het district wil deze straat in 2017 volledig onder handen nemen. De evaluatie van deze ingrepen zal nuttige informatie leveren voor het definitieve ontwerp,” besluit Paul Cordy.
Verantwoordelijke: Paul Cordy, districtsschepen voor publiek domein